Home » Overvejer du at starte en plakatshop?

Overvejer du at starte en plakatshop?

For tiden er det blevet enormt populært at have en webshop, der sælger plakater. Det er relativt nemt at komme i gang. Det kan være ganske billigt – især hvis man dropshipper. Altså, outsourcer produktionen af plakaterne til et trykkeri, frem for at have en storformat printer selv. Så har man en kreativ side, kan man lave en lille webshop og snuse lidt til iværksætteri.

Dog er det ikke noget man sådan kommer sovende til, det skal du vide. At lave motiverne og plakaterne er én ting. Men du skal også have lavet dig en webshop og markedsføre dig. Det kan virke uoverskueligt, men der er enormt mange gratis og gode værktøjer der kan hjælpe dig med at komme i gang. Derudover er der en masse gode facebook grupper, som du kan være med i, som kan hjælpe med en masse gode råd og tips.

Fordele ved dropshipping

Hvis du bruger en underleverandør kan du enten vælge at lave en hvis mængde plakater som du så lagerfører. Eller du kan vælge dropshipping, hvor du ingen penge binder i varelager, da plakaterne først blive produceret idét at ordren kommer. Det gør det lidt nemmere at komme i gang, og du behøver ikke have specielt kendskab printere, papir, emballage og så videre. Det er derfor en meget, meget populær løsning at dropshippe sin plakatproduktion.
Du kan finde trykkerier som kan hjælpe med at printe, pakke og sende ordrerne – med dig som afsender. Det kunne f.eks. være BR Offset som mange plakatshops bruger. Dine kunder får endda  besked direkte fra fragtselskabet om, hvornår de kan hente pakken. Og da du står som afsender, kan kunden ikke se, at du ikke selv har produceret plakaterne. Dog kan du ikke få trykkeriet til at sende kunden en besked, når ordren er på vej. Eller jo, det kan du naturligvis godt, men så fremgår det jo selvfølgelig hvem trykkeriet er. Dette skal du derfor selv gøre – eller koble din dropshipping aftale op med for eksempel Fragtinfo.dk som udviklet til at give denne information helt neutralt. Det er ret billigt, og kører helt automatisk.

 

Husk trykklare filer

Det er vigtigt, hvis du vil drive en plakatshop, at du kan levere trykklare filer til trykkeriet, da det ellers bare udløser reklamationer fra dine kunder. Men selvom at begreber som dpi, farveprofiler, cmyk, skæremærker, rgb og bleed kan gøre en helt forpustet, så er det faktisk ret overskueligt og hænger godt sammen, når først man går i gang med at sætte sig ind i det. Hvis det stadig virker helt uoverskueligt kan du overveje at få en grafiker til at hjælpe med opsætningen. Det afhænger selvfølgelig af dine ambitioner og især dit budget, men det er en mulighed, og kan i mange tilfælde være overkommeligt prismæssigt. Især hvis du benytter en freelancer, frem for et decideret bureau. Du kan også lave noget af plakaten selv. For eksempel selve motivet. For så derefter at få grafikeren til at lave filerne trykklare til trykkeriet, så de passer i motiv osv.

admini

Back to top